Bycie dietetykiem to nie tylko ustawianie jadłospisów. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że można być dietetykiem, w ogóle nie rozpisując jadłospisów. Jak ja 😉
Natomiast to, co powinno łączyć każdego dietetyka, to umiejętność słuchania swoich pacjentów w gabinecie. Również słuchania „między wierszami”. Można rzec, że jest to często zawód na granicy psychologii, nic więc dziwnego, że tak popularnym kierunkiem kształcenia w ostatnich latach jest psychodietetyka. Ta wiedza często pomaga, ale też czasami… utrudnia. Utrudnia dietetykowi stawianie granic w angażowanie się w życie pacjenta.

Przychodzę dziś do Ciebie z 6 sposobami na to, jak utrzymać profesjonalne relacje z pacjentami.

1. Ustal zakres własnych kompetencji i preferencji we współpracy.

Wybierz taką grupę klientów, z którą praca będzie dla Ciebie komfortowa. Jeśli chcesz odchudzać – zastanów się, czy preferujesz pracę z rodzicami małych dzieci, czy raczej z pracownikami korporacji. To bardzo ważne, by dokładnie określić, co potrafisz i chcesz robić.

2. Ustal komfortowy dla siebie zakres zagadnień.

Wielu dietetyków zajmuje się tematem, z którymi sami się zmagali. Jeśli np. jedli kompulsywnie, to potem mogą chcieć pomóc innym osobom zmagającym się z takim problemem. Jeśli chorują na hashimoto, to chcą współpracować z osobami, które również cierpią na tę chorobę. Często jest to całkowicie OK, w końcu własne doświadczenia pozwalają na lepsze zrozumienie pacjenta. Jednak czasem może to budzić zbyt trudne do uniesienia emocje, a stąd mały krok do przesuwania granic w relacji pacjent – dietetyk. Zastanów się więc, czy na pewno chcesz iść tą drogą. 

3. Jasno komunikuj warunki i zakres współpracy z pacjentem.

Im jaśniej – tym lepiej. Klient ma prawo od razu wiedzieć, czego się może spodziewać, a co nie wchodzi w grę. Dla Ciebie też będzie to pomocne, by np. nie odbierać telefonów od pacjentów w sobotę o 23… Wyznaczanie zakresu i warunków współpracy nie jest w żaden sposób nacechowane negatywne – przeciwnie. To podstawa zdrowej i profesjonalnej relacji.

4. Traktuj pacjenta po partnersku.

To znaczy zaufaj swojemu pacjentowi i przekaż mu odpowiedzialność za jego działania. Jasno zakomunikuj, że jesteś od wspierania w gabinecie i w czasie konsultacji, ale nie odpowiadasz za to, jakie decyzje podejmuje pacjent po zakończeniu waszego spotkania. To życie Twojego klienta, nie Twoje. 
5. Zadbaj o komfort dla obu stron.

Współpraca na linii pacjent – dietetyk musi być komfortowa zarówno dla Ciebie, jak i dla klienta. To znaczy, że Twój pacjent ma pełne prawo poszukać innego specjalisty, a Ty masz prawo zaproponować zakończenie współpracy z pacjentem. To nie jest Twoja porażka – to Twoje prawo.

6. Poszukaj sobie odskoczni.

To bardzo istotne, ponieważ praca dietetyka to dźwiganie na sobie emocji swoich pacjentów. Te emocje powinny znaleźć gdzieś ujście, dlatego dobrym pomysłem jest sport czy… superwizja. Tego się nie praktykuje w dietetyce, ale grupy wsparcia powoli powstają. Nad jedną z nich mam zamiar czuwać w przyszłości – to będzie grupa dla dietetyków po moim kursie Skuteczne konsultacje online.

Jeśli nie chcesz przegapić kolejnej edycji kursu Skuteczne Konsultacje Online  – zapisz się już teraz na listę oczekujących:
LINK

Skuteczne konsultacje online

KOLEJNA EDYCJA JUŻ NA JESIENI

ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ OCZEKUJĄCYCH I NIE PRZEGAP STARTU ZAPISÓW!

Privacy Policy Settings