Jak wzmocnić odporność dziecka dietą?

Bardzo wielu rodziców zadaje sobie teraz pytanie o to, jak wzmocnić odporność u dziecka. Dietą. Spieszę z odpowiedzią i podaję ci 7 sposobów na podniesienie odporności.

ODBIERZ BEZPŁATNY E-BOOK

Pomóż mi tworzyć wartościowe treści dla Ciebie.
Wypełnij ankietę i zgarnij bezpłatny e-book "101 pytań o żywienie dzieci"

7 wspaniałych!

Teraz, zgodnie z panującymi trendami, powinnam ci wymienić 7 wspaniałych superfoods, takich jak olej z czarnuszki, jak czosnek i cebula, jak lukrecja, jak tymianek czy cynamon, kasza jaglana i cały arsenał innych produktów, będących naturalnymi antybiotykami, zawierających przeciwutleniacze czy mających działanie antywirusowe, bakteriobójcze, jednym słowem: cudowne.

A potem jeszcze dostałabyś ode mnie listę 7 wspaniałych, którzy natychmiast oczyszczą/uzdrowią/wspomogą odporność organizmu.

Tyle że to tak nie działa. Bo biologia i fizjologia to nie jest czary-mary, a człowiek nie jest zależny tylko od jednego czynnika wpływającego na organizm.

POTRZEBUJESZ INSPIRACJI DO GOTOWANIA I PLANU ZAKUPÓW?

WYPRÓBUJ GENERATOR JADŁOSPISÓW

Urozmaicona i smaczna dieta dla Twojej rodziny!

Co ma wpływ na odporność organizmu?

Wpływ na odporność mają:

  • styl życia, w który wliczamy: dietę rozumianą jako sposób odżywiania się, higienę snu, aktywność fizyczną
  • środowisko 
  • dojrzałość układu immunologicznego, która u dzieci kształtuje się najprawdopodobniej do ok. 10. roku życia. A jak się kształtuje? Przez kontakt z drobnoustrojami chorobotwórczymi – uczy się odpowiadać na zagrożenia środowiskowe (wirusy, bakterie i inne patogeny chorobotwórcze)
  • ochrona zdrowia – a dokładniej (m.in.) ochronny wpływ szczepień

Składniki diety budujące odporność

Zajmijmy się stylem życia, bo to na niego mamy największy i bezpośredni wpływ. A skoro styl życia, to dieta.

Jak już wspomniałam substancji wspomagających odporność w świecie produktów spożywczych jest masa.

Czosnek i cebula – najbardziej chyba znane naturalne antybiotyki. Zawarta w nich kwercytyna ma silne działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, obniżające ciśnienie krwi.

Kiszone ogórki i kapusta – mają działanie prebiotyczne, podnoszą odporność organizmu, usprawniają pracę przewodu pokarmowego.

A to przecież dopiero początek!

Kasze, oleje nienasycone, owoce, warzywa, cała gama przypraw ziołowych, warzywa strączkowe, orzechy, pieczywo na zakwasie, naturalne fermentowane produkty mleczne – wszystko to wspomaga odporność i pomaga ją budować.

I naprawdę bez sensu byłoby wymienić teraz tylko 7 z nich, zafiksować cię na nich i odwrócić tym samym uwagę od kilkuset innych produktów, które mogą pomóc kształtować wysoką odporność. 

Zwróć uwagę, że wszystkie produkty, które wymieniłam do tej pory, są naturalne, albo przetworzone w naturalnych procesach.

Naprawdę trudno byłoby mi wymienić podnoszące odporność chipsy, parówki, żelki, soczki, herbatniczki, bułki, drożdżówki, gazowane napoje… Cukier, sól, aromaty identyczne z naturalnymi, barwniki, spulchniacze – one z całą pewnością nie wspomagają odporności ani twojej, ani twojego dziecka. 

Dlatego z dużą pewnością powiem ci, że ty sama wiesz, co wspomaga odporność twojego dziecka. I za każdym razem, robiąc zakupy, dokonujesz wyborów. Ty wiesz, czy produkty, które wybierasz dla swojego dziecka, budują jego zdrowie czy wręcz przeciwnie. Wystarczy, że na nie spojrzysz i wiesz. Nie trzeba skomplikowanej wiedzy żywieniowej, by domyślić się, że jabłko jest zdrowsze od soku jabłkowego. Że naturalne musli dostarczy błonnika i witamin, a słodkie płatki kukurydziane na miodzie – nie.

POTRZEBUJESZ INSPIRACJI DO GOTOWANIA I PLANU ZAKUPÓW?

WYPRÓBUJ GENERATOR JADŁOSPISÓW

Urozmaicona i smaczna dieta dla Twojej rodziny!

2 podstawowe zasady budowania odporności u dzieci

Dlatego podstawowe 2 zasady diety budującej odporność to: urozmaicenie i dobór produktów.

Jeśli wasza dieta opiera się na różnorodnych, świeżych produktach lub przetwarzanych w sposób naturalny (produkty fermentowane, na zakwasach, kiszone), to jest to dieta, która buduje zdrowie. Wspomaga odporność. Pomaga zwalczać infekcje. Chroni przed chorobami zakaźnymi i pomaga je pokonać. Chroni przed chorobami niezakaźnymi.

Zapamiętaj te 2 nasze pierwsze zasady budowania odporności dietą: urozmaicenie i dobór produktów. 

CZYTAJ TAKŻE: >>”CO ŁĄCZY ODMARZNIĘTE PALCE Z ŻYWIENIEM DZIECI?”<<

Techniki kulinarne - sekret zdrowia

Czy muszę cię przekonywać, że duszenie jest zdrowsze od smażenia? Że gotowanie na parze powoduje mniejsze straty niż gotowanie w wodzie? Że nawet cukinia smażona na maśle straci swoje właściwości?

Mam nadzieję, że nie, bo powiedzmy sobie szczerze – wszyscy to wiemy.

Dlatego zastanów się, jakie ty stosujesz techniki kulinarne?

Czy więcej smażysz, czy może pieczesz? Gotujesz warzywa czy je parujesz? To będzie kolejna zasada, która pomoże kształtować odporność: odpowiednie techniki kulinarne.

Pamiętaj: warzywa gotuj al dente. Makarony też. Unikaj smażenia, bo nawet placki z najzdrowszych warzyw nie są dobrym pomysłem, jeśli są na co drugie śniadanie. Piecz. Gotuj. Duś (bez obsmażania), paruj. 

POTRZEBUJESZ INSPIRACJI DO GOTOWANIA I PLANU ZAKUPÓW?

WYPRÓBUJ GENERATOR JADŁOSPISÓW

Urozmaicona i smaczna dieta dla Twojej rodziny!

Czy pamiętasz o nawodnieniu?

Kolejna zasada: woda.

Zwykła źródlana woda (może być z cytryną) zadba o odpowiednie nawodnienie organizmu. A jak o nawodnienie, to o dobrą pracę wszystkich układów, w tym immunologicznego.

I znowu: napoje gazowane, wody smakowe, słodzone soki – to nie buduje zdrowia. Nie wspomaga układu immunologicznego. Woda tak. Herbata zielona (parzona w 80 st.) tak. Herbata biała – też tak. Ucz swoje dziecko pić wodę. 

Ileż to już mamy tych zasad?

  1. Urozmaicaj dietę
  2. Dbaj o dobór produktów
  3. Wybieraj odpowiednie techniki kulinarne
  4. Ucz dziecko pić wodę

I jeszcze 3 ważne zasady

Do tego dodałabym 3 rzeczy związane ze stylem życia:

  • zadbaj o odpowiednią ilość snu,
  • o conajmniej godzinną aktywność fizyczną,
  • ucz swoje dziecko się relaksować.

Zadbaj o jego oddech, kontakt z naturą, naucz je odpuszczać. W ten sposób zatroszczysz się o odporność swojego dziecka.

I nie – to nie oznacza, że nie będzie chorować. Musi chorować, żeby nabierać odporności. Układ immunologiczny uczy się poprzez kontakt z patogenami. Ale taki styl życia pomoże twojemu dziecku łatwiej i łagodniej przechodzić infekcje, a także będzie budować jego odporność na choroby niezakaźne.

Czy wiesz, że WHO już kilkanaście lat temu ostrzegało, że  najczęstszą przyczyną zgonów będą w XXI wieku choroby wirusowe i otyłość? Dzisiaj już wierzymy w wirusy. Kiedy uwierzymy w otyłość?

CZYTAJ TAKŻE >> JAK WALCZYĆ Z OTYŁOŚCIĄ U DZIECKA<<

Nina Wojtyra, dietetyk dla dzieci

Nina Wojtyra

Dziękuję, że przeczytałaś!

Jestem dietetyczką, psychodietetyczką, edukatorką żywieniową.

Pomagam mamom małych dzieci pokonać trudności z żywieniem ich pociech. Koniecznie dołącz do mojej grupy na facebooku i odwiedź moje pozostałe miejsca w sieci 🙂 Bądźmy w kontakcie!

Napracowałam się nad postem dla Ciebie. Teraz Ty zrób coś dla mnie i innych mam, które borykają się z problemem podobnym do Twojego i udostępnij ten post!

 

Dzięki! 🙂

 

Privacy Policy Settings