Kawa Inka w diecie dzieci

Kiedy byłam dzieckiem – nie cierpiałam jej. Miała gorzkawy smak, który zupełnie mi nie pasował. Za to pasowała nazwa 😉 Picie kawy, tak jak robią to dorośli, przybliżało mnie do spełnienia marzenia o…. Zostaniu Krakowianką, bo o tym marzyłam będąc małą dziewczynką ( i zupełnie nie rozumiałam argumentacji Pani z zerówki, że Warszawianka nie może zostać Krakowianką ). Rodzice jednak z jakiś powodów uznali, że kawa Inka jest na tyle wartościowa, że dobrze ją swoim dzieciom podać, więc gościła na naszym rodzinnym stole i często była dodatkiem do śniadania.


Czy sama podaję ją swoim dzieciom? Przyznam szczerze, że nie często. Chyba właśnie z powodu nie za dobrych wspomnień smaku tego napoju. Na moim stole rzadko też goszczą lane kluski, których nie cierpiałam będąc małą dziewczynką i wręcz stawały mi w gardle 😉 to świetny przykład na to, jak to, czego doświadczymy w kwestii jedzenia w dzieciństwie, rzutuje na smak w wieku dorosłym.

 CZYTAJ TAKŻE: 5 sposobów na zaostrzenie apetytu u dziecka

WYPRÓBUJ GENERATOR JADŁOSPISÓW

Urozmaicona i smaczna dieta dla Twojego małego alergika!

Czy warto podać dziecku kawę zbożową?

Bo czy można, to wiadomo – można. Od 12 miesiąca życia, całkiem spokojnie. Ale czy warto? Takie pytanie padło w Vitaninkach – grupie, którą prowadzę na facebooku, a w której z innymi mamami rozmawiamy sobie na tematy związane z żywieniem dzieci. Zapraszam Cię do naszego grona, a tymczasem wracam do tematu kawy inki 🙂

  • Inka jest kawą zbożową i ma cechy produktów z tej właśnie grupy:
  • Jest źródłem błonnika pokarmowego,
  • Witamin z grupy B
  • Potasu, fosforu, cynku i żelaza.

Ponadto picie inki wspomaga pracę jelit (perystaltykę), hamuje uczucie głodu (przez wysoką zawartość błonnika), dzięki czemu Inka jest świetnym uzupełnieniem lekkiego śniadania, albo sposobem na szybkie śniadanie, kiedy np. Za późno wstaniecie do przedszkola, a chcesz, żeby dziecko nie było głodne przed przedszkolnym posiłkiem.

Jak zatem widzisz, kawa Inka może być bardzo wartościowym składnikiem diety Twojego dziecka, ale….. często spotykam się z obawą, że jest ona źródłem akryloamidu. A co to jest ten akryloamid?

Akryloamid

Akryloamid, to związek, który powstaje w skutek podgrzewania (smażenie, prażenie, pieczenie) produktów będących źródłem węglowodanów i aminokwasów. Pozwól, że nie będę tutaj tłumaczyła skomplikowanego procesu chemicznego reakcji Mallarda, w wyniku której powstaje właśnie akryloamid. Ważne, żebyś wiedziała, że jest to związek, który ma udowodnione działanie neurotoksyczne i genotoksyczne. Jego obecność w produktach spożywczych jest zatem niepożądana.

Czy kawa zbożowa jest źródłem akryloamidu? Związek powstaje w skutek m.in. prażenia ziaren kawy i zbóż, zatem tak – w kawie Ince jest obecny. Najwyższe stężenie akryloamidu obserwuje się w kawach, których składnikiem jest prażony korzeń cykorii i prażony korzeń buraka cukrowego. Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od tego, jak często spożywasz dany produkt. Badania przeprowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie (KLIK), wskazują, że kawa zbożowa może być istotnym źródłem akryloamidu, w tych grupach osób, w których, które SPOŻYWAJĄ JĄ REGULARNIE.

Autorki wnioskują, że w związku z charakterystyką składu kawy Inki, może być potrzeba weryfikacji zaleceń o jej spożywaniu i nie traktowanie jej, jako bezpiecznego zamiennika kawy dla kobiet ciężarnych, karmiących, dzieci i młodzieży.

Jaki z tego wniosek?

Żeby, tak jak we wszystkim – podejść do tematu kawy Inki z umiarem. Może gościć na naszych stołach, może być podawana dzieciom, może mieć pozytywny wpływ na zdrowie, ale stosowana z umiarem. Jeśli chcesz podawać inkę dzieciom, rób to raz w tygodniu i wybieraj tą, w składzie której nie znajdziesz cykorii i buraka.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nabrałaś przekonania, że nie warto podawać inki, ze względu na zawartość akryloamidu, to podlinkuję Ci jeszcze jedno badanie przeprowadzone przez IŻŻ (KLIK) w 2017 roku. Są to co prawda badania pilotażowe, na temat spożycia akryloamidu w diecie polskich dzieci, ale wynika z nich, że głównym źródłem tego związku nie jest inka, a…. Pieczywo 🙂

Dużo trzeba czytać i wciąż być na bieżąco, by proponować dobre, zdrowe posiłki dzieciakom. Bez wątpienia. Dlatego ważne jest, by rodzice mogli czerpać inspiracje ze sprawdzonych źródeł. Z jadłospisów, komponowanych z korzystnych dla zdrowia produktów. Chcę Ci to zapewnić. Dlatego zapraszam Cię do Klubu Inspiracji Vitanina. Zobacz koniecznie, co dla Ciebie przygotowałam 🙂

CZYTAJ TAKŻE: Jak wychować samodzielnie jedzące dziecko?

 

WYPRÓBUJ GENERATOR JADŁOSPISÓW

Urozmaicona i smaczna dieta dla Twojego małego alergika!

Nina Wojtyra, dietetyk dla dzieci

Nina Wojtyra

Dziękuję, że przeczytałaś!

Jestem dietetyczką, psychodietetyczką, edukatorką żywieniową.

Pomagam mamom małych dzieci pokonać trudności z żywieniem ich pociech. Koniecznie dołącz do mojej grupy na facebooku i odwiedź moje pozostałe miejsca w sieci 🙂 Bądźmy w kontakcie!

Napracowałam się nad postem dla Ciebie. Teraz Ty zrób coś dla mnie i innych mam, które borykają się z problemem podobnym do Twojego i udostępnij ten post!

 

Dzięki! 🙂

 

Privacy Policy Settings