Czyli słów kilka o tym, jakie mąki wybierać dla alergików

W poprzednim artykule poznałaś rodzaje mąk, którymi możesz zastąpić mąkę pszenną, lub inną zawierającą gluten. Omówiłam ich właściwości, podpowiedziałam Ci, jak je ze sobą łączyć. Dzisiaj chcę powiedzieć kilka słów o wartościach odżywczych tychże mąk.

Wiele osób, przechodząc na dietę eliminacyjną obawia się niedoborów żywieniowych. Panuje przekonanie, że dieta eliminacyjna jest uboga, nudna, niesmaczna. Przyjrzyjmy się właściwościom mąk, omawianych w poprzednim artykule i sprawdźmy, jak to jest z ich wartością odżywczą. 

POBIERZ MINI PRZEWODNIK PO ALERGENACH POKARMOWYCH

Dowiedz się, czym możesz zastąpić mąkę, mleko i jaja w diecie małego alergika

Mąki bazowe:

Mąka ryżowa: Możesz wykonać ją sama w domu z białego lub brązowego ryżu. Takie też dwa rodzaje mąki ryżowej będziemy wyróżniać (białą i brązową). Jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego, zawiera niacynę, witaminy B6 i B1, magnez, żelazo, cynk. Wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego, układu nerwowego, immunologicznego. Działa łagodząco w zaparciach, obniża poziom cholersterolu i poprawia stężenie cukru we krwi. Daje uczucie sytości, działa przeciwnowotworowo, poprawia wygląd skóry, paznokci i włosów. 

Mąka gryczana: charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, jest bardzo dobrym źródłem błonnika i białka. Poprawia trawienie, sprzyja regeneracji mięśni (weź to pod uwagę, jeśli Twoje dziecko uprawia sport), wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, obniża ciśnienie tętnicze krwi i stężenie cholesterolu całkowitego. Chroni przed wolnymi rodnikami, zapobiega uszkodzeniu DNA, ma działanie antynowotworowe. Jest bardzo polecana dla dzieci z cukrzycą – pomaga utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi, zmniejsza insulinooporność tkanek. Pomaga uporać się z bólami głowy, a nawet w depresji!

Mąka owsiana: to źródło białka, węglowodanów żłożonych i błonnika pokarmowego. Bogata w witaminy z grupy B, witaminę E, żelazo, fosfor, magnez, wapń, miedź. Ułatwia wypróżnianie (może Ci się to przydać, jeśli Twoje dziecko cierpi na zaparcia), wzmacnia ściany naczyń, obniża ciśnienie krwi, i poziom cholesterolu. Ma działanie przeciwnowotworowe, zapobiega anemii. 

WYPRÓBUJ GENERATOR JADŁOSPISÓW

Urozmaicona i smaczna dieta dla Twojego małego alergika!

 

Mąki sklejające:

Mąka kukurydziana: jest źródłem białka, błonnika, witamin B1, B6, folianów, składników mineralnych, żelaza, magnezu i cynku. Obniża poziom cholersterolu we krwi, poprawia insulinowrażliwość tkanek, wspomaga układ odpornościowy, zapobiega chorobom oczu,zwiększa produkcję czerwonych krwinek, chroni DNA przed uszkodzeniami (zmniejsza ryzyko mutacji), reguluje aktywność enzymów. 

Mąka z tapioki: ważna informacja jest taka, że tapioka jest hipoalergiczna. Jest uboga w białko, za to zawiera dużo węglowodanów (ok, 90% składu). Jest lekkostrawna – bardzo polecana w diecie dzieci. 

CZYTAJ TAKŻE: Jak prowadzić dietę eliminacyjną w alergii pokarmowej

Mąki strączkowe:

Mąka z cieciorki: Zawiera białko o wysokiej wartości odżywczej – w jego skład wchodzą aminokwasy, w które ubogie są produkty zbożowe. Dzięki połączeniu mąki zbożowej i mąki z cieciorki, otrzymasz pełnowartościowe białko (pełnowartościowe białko naturalnie występuje tylko w jaju kurzym (uznawanym za białko wzorcowe) i białku mięsa zwierząt). Cieciorka obniża frakcję „złego” cholesterolu, dzięki czemu chroni układ sercowo-naczyniowy. Zawiera potas, przyspiesza wydalanie nadmiaru sodu (jeśli wiesz, że Twoje dziecko wybiera się na imprezę urodzinową, na której będzie jadło chipsy, paluszki, czy inną wysoko przetworzoną żywność – możesz zaplanować wykorzystanie tej mąki w kuchni). Zapobiega anemii i może wspomóc leczenie niedokrwistości. 

CZYTAJ TAKŻE: źródła wapnia w diecie eliminacyjnej

Mąka spulchniająca (amarantusowa): bogata w żelazo, wapń, błonnik, magnez. Jest lekkostrawna, zawiera więcej magnezu, niż czekolada! 🙂 (wykorzystaj tą właściwość i używaj amarantusa, w momentach, które są dla Twojego dziecka stresowe, jak np. Pierwsze tygodnie w przedszkolu). Zmniejsza ryzyko chorób serca, działa przeciwnowotworowo. 

Jak widzisz, właściwości zdrowotne mąk, które możesz użyć w diecie eliminacyjnej, są bogate 🙂 Pamiętaj, aby nie ograniczyć się do 2-3 rodzajów mąki. Tak, jak w przypadku każdej diety, w diecie eliminacyjnej także ważne jest urozmaicenie. Dzięki róznorodności produktów włączanych do diety poprawisz jej atrakcyjność, walory smakowe i odżywcze. 

W kolejnych artykułach opowiem Ci o zasadzie rotacji, która będzie ważna w stosowaniu diet eliminacyjnych. Ale zanim o tym – w następnej kolejności przeczytasz o zastępnikach mleka 🙂

CZYTAJ TAKŻE: Czym zastąpić mleko w diecie eliminacyjnej

Tymczasem pobierz przewodnik po zastępnikach alergenów pokarmowych i dowiedz się, czym zastępować mleko, gluten i jaja w diecie eliminacyjnej

 

POBIERZ MINI PRZEWODNIK PO ALERGENACH POKARMOWYCH

Dowiedz się, czym możesz zastąpić mąkę, mleko i jaja w diecie małego alergika

Nina Wojtyra, dietetyk dla dzieci

Nina Wojtyra

Jeśli podobał Ci się mój tekst - udpostępnij go proszę.

Polub mój profil na Facebooku

Privacy Policy Settings