Warning: Declaration of WCS_Query::get_endpoint_title($endpoint) should be compatible with WC_Query::get_endpoint_title($endpoint, $action = '') in /home/serwe163/domains/ninawojtyra.pl/public_html/wp-content/plugins/woocommerce-subscriptions/includes/class-wcs-query.php on line 104
różnice w bilansowaniu posiłków dorosłych i małych dzieci

Czym różni się żywienie dziecka od żywienia dorosłego człowieka?

Często spotykam się z tym pytaniem, kiedy omawiam z mamami to, jak zbilansować żywienie przedszkolaka. Czy te same zasady będą odpowiednie dla dorosłych? Pamiętaj, że dziecko to nie jest mały dorosły, więc jego dieta powinna się trochę różnić od diety jego rodzica. Ale czy bardzo i czym? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

ODBIERZ BEZPŁATNY E-BOOK

Pomóż mi tworzyć wartościowe treści dla Ciebie.
Wypełnij ankietę i zgarnij bezpłatny e-book "101 pytań o żywienie dzieci"

Pierwszy rok życia


W tym czasie mamy zawsze dbają o dietę dziecka i martwią się związanymi z nią kwestiami. Rozszerzanie diety, przybieranie na wadze, odmowa jedzenia – to tematy przewodnie. Ale im dziecko starsze, tym robi się trochę łatwiej, a kiedy kończy rok i przysiada się do tzw. „stołu rodzinnego”, bywa już bardzo różnie. Są domy, w których mama gotuje oddzielnie dla siebie i dla malucha. Są takie, w których dziecko dostaje wszystko to, co rodzice, ze schabowym włącznie, a są takie, gdzie model żywienia zmienia się ze względu na zdobytą przez opiekuna wiedzę z zakresu żywienia dziecka, którą przekłada na całą rodzinę.

Dlaczego warto przeczytać skład płatków, przed ich podaniem? KLIK

Drugi, trzeci i kolejne lata życia dzieci

To prawda – w tym okresie wzrost i rozwój malucha nie są już aż tak spektakularne jak w ciągu pierwszego roku, kiedy z wiotkiego, zupełnie zależnego od rodziców noworodka wyrasta całkiem samodzielny, ciekawy świata ludzik – nie rzadko z własnym zdaniem 🙂

Niech Cię to nie zwiedzie! To, że dziecko nie zmienia się już aż tak szybko, nie znaczy, że intensywnie się nie rozwija. Przeciwnie! Dojrzewają wszystkie układy i narządy, bardzo intensywnie rozwija się układ nerwowy, dziecko szybko rośnie (np. przedszkolak w czasie swojej kariery przedszkolnej urośnie średnio o 27cm! Wyobraź sobie, że Ty tyle rośniesz w ciągu 3 lat!) i szybko przybiera na wadze. Ponadto dzieci mają inny skład ciała niż dorośli – inny stosunek tkanki mięśniowej do tłuszczowej. Nie bez powodu dla dzieci nie liczy się BMI 🙂

Co z dorosłymi?

Tymczasem dorosły… cóż. W pewnym wieku (;) ) dorosły winien zatroszczyć się o swój organizm. Pogodzić się z myślą, że dzieckiem, a nawet młodzieżą już nie jest, że jego organizm ma inny (wolniejszy) metabolizm i że czas zadbać o dobór produktów i sposób ich zbilansowania, by uchronić się przed chorobami cywilizacyjnymi: otyłością, chorobami serca, nowotworami, by długo cieszyć się życiem w dobrym zdrowiu i humorze 🙂

Jakość żywności.

„Jesteś tym, co jesz!” – powiedział ojciec medycyny, Hipokrates. Zarówno u dzieci, jak i u dorosłych jakość żywności jest bardzo ważna. Zaczynając zastanawiać się nad sposobem żywienia w swoim domu, pomyśl jak dużo spożywacie przetworzonej żywności? Płatki, soki, przekąski, konserwy, dania garmażeryjne. Czy czytasz ich skład? A jeśli czytasz, to czy potrafisz go ocenić? Jeżeli nie, to warto zacząć naukę właśnie od tego. Na początek wystarczy, jeśli w swojej diecie ograniczysz do minimum przetworzoną żywność, a u swojego dziecka zupełnie ją wyeliminujesz. No bo pomyśl: czy płatki śniadaniowe, w których jest 5 różnych substancji słodzących mają szansę wygrać z marchewką? Czy solone, naszpikowane aromatami i nośnikami smaku chipsy są w stanie wygrać z migdałami, albo przekąską warzywną z naturalnym dipem? Jeśli Twoje kubki smakowe są przyzwyczajone do syntetycznych smaków – będziesz potrzebować chwili, żeby się przestawić i docenić naturalne smaki. Na pocieszenie – Twojemu dziecku pójdzie łatwiej. W końcu nie kształtuje swoich nawyków od dziesięcioleci (khem 😉 ) tylko od jakichś 3, 4 lat?

ODBIERZ BEZPŁATNY E-BOOK

Pomóż mi tworzyć wartościowe treści dla Ciebie.
Wypełnij ankietę i zgarnij bezpłatny e-book "101 pytań o żywienie dzieci"

Regularność. 

Kiedy dziecko zasiada przy stole rodzinnym, posiłki zjada z resztą domowników – czas wdrożyć 5-posiłkowy model żywienia. Może być też 4-posiłkowy, jeśli ciężko Ci się zmieścić z czasem. Pamiętaj, by wtedy zrezygnować z podwieczorku. Zasady? Pierwszy posiłek do około godziny od wstania z łóżka, kolejne co 3-4 godziny, ostatni ok. 2 godzin przed snem. Proste 🙂

Jak zaplanować posiłki dla całej rodziny i oszczędzić nawet 250 zł miesięcznie? KLIK

Grupy produktów spożywczych. 

W dietetyce funkcjonuje conajmniej kilka podziałów na grupy produktów spożywczych. Można podzielić je nawet na 12 różnych, ale myślę, że dla Ciebie w zupełności wystarczy prostszy podział. Nie ma co sobie komplikować życia 🙂 Dlatego będę tu operowała pięcioma grupami produktów: 

  1. Zbożowe (pieczywo, mąki, makarony, płatki, kasze, etc)
  2. Białkowe (mleko i nabiał, mięso, ryby, jaja, etc)
  3. Warzywa 
  4. Owoce
  5. Tłuszcze

Jak zbilansować dietę opierając się na tym podziale?

Trochę inne zasady bilansowania dotyczą dzieci, inne dorosłych. Jeśli mówimy o żywieniu maluchów w wieku żłobkowym i przedszkolnym (czyli 1-6 lat) najłatwiej posłużyć się modelowym talerzykiem dziecka, stworzonym przez zespół ekspertów, głównie z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.

Zbilansowanie posiłku dorosłego ułatwi piramida żywienia stworzona przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie. Muszę tu zaznaczyć, że obecna piramida żywienia nie określa dokładnie ile porcji czego powinno znaleźć się na talerzu dorosłego. Przedstawiony podział jest moją propozycją 🙂

Porównajmy.

MODELOWY TALERZYK DZIECKA PIRAMIDA ŻYWIENIA DOROSŁEGO*
Warzywa 5 porcji 5 porcji
Nabiał 2 porcje 2 porcje
Pozostałe białkowe (mięsa, ryby, suche strączkowe) 2 porcje 1-2 porcje
Owoce 1-2 porcje 1-2 porcje
Zbożowe 5 porcji 5 porcji
Tłuszcze 2 porcje 2 porcje

*Piramida żywienia dokładnie nie określa ile porcji, której grupy produktów spożywczych powinno znaleźć się w diecie dorosłego. Zaproponowany układ porcji to moja propozycja 🙂

Teraz pokażę Ci przykładowe rozplanowanie posiłków w ciągu dnia:

Pamiętaj – rozłożyć na posiłki u dorosłego jest trudniej – nie w każdym posiłku będą owoce, nie w każdym białkowe. Dlatego zaproponowany przeze mnie układ jest jedynie przykładem, możesz sama rozłożyć porcje, tak jak Tobie bardziej pasuje. Trzymaj się tylko mniej więcej powyższej tabelki.

W poniższych tabelach przedstawiłam ile porcji, której grupy produktów spożywczych powinno znaleźć się w jadłospisie, by zabezpieczyć podstawowe potrzeby organizmu.

Rozkład porcji na posiłki w diecie dziecka

Śniadanie 2 Śniadanie Obiad Podwieczorek Kolacja
Warzywa 1 1 2 1
Owoce 1 1 1 1 1
Białkowe 2 1 1 1
Zbożowe 1 1 1 1 1

Przykładowy rozkład porcji w diecie dorosłego:

Śniadanie 2 Śniadanie Obiad Podwieczorek Kolacja
Warzywa 2 2 1
Owoce 1 1
Białkowe 1 1 1 1
Zbożowe 1 1 1 1

No dobrze, ale co to jest ta porcja?

Porcja to tyle ile mieści się w garstce. Twojej dla Ciebie. Dziecka dla niego 🙂 I tyle 🙂

Nie zapomnij o samodzielności! KLIK

Pamiętaj o tym, by:

Urozmaicać dobór produktów z poszczególnych grup. Przykładowo, jeśli na śniadanie podajesz owsiankę (produkty, to płatki owsiane, mleko), to na drugie śniadanie podaj co innego niż płatki z grupy zbożowych (np. Pieczywo) i co innego niż mleko z grupy białkowych (np. Gotowaną szynkę). 

Główne różnice w żywieniu dzieci i dorosłych:

  1. Najbardziej polecaną techniką kulinarną dla dzieci jest gotowanie. Pieczenie i duszenie uzupełniają gotowanie. Dla dorosłych i gotowanie i duszenie (bez obsmażania) i pieczenie jest ok. Smażenia unikaj i dla siebie i dziecka
  2. Zauważ, że u dorosłego dodałam mniej owoców. W piramidzie stosunek warzyw do owoców w diecie dorosłego został określony jako 4:1. A co do samych warzyw – pamiętaj, że im ich więcej, tym dla Ciebie lepiej. Nie da się ich zjeść za dużo 🙂 Dzieciom nie sól i nie dosładzaj. Sama też ograniczaj
  3. Dzieci mogą (a małe wręcz powinny) jeść masło. Dorośli różnie. Zdrowi jak najbardziej, ale jeśli masz np. hirepcholesterolemię, to niekoniecznie
  4. Dzieci powinny jeść pełnotłuste produkty spożywcze. U dorosłych to zależy od stanu zdrowia i ogólnego kształtu diety. Nie kupuj sobie jednak mleka <2% tłuszczu
  5. Pamiętaj, że dorośli powinni być ostrożni, jeśli chodzi o spożywanie czerwonego mięsa – wg  Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem (ARC) – w dużych ilościach zwiększa ono ryzyko zachorowania na nowotwory.

To tyle. Wiele można pisać o bilansowaniu, o doborze produktów, ale chciałam, żeby było krótko i łatwo 🙂

ODBIERZ BEZPŁATNY E-BOOK

Pomóż mi tworzyć wartościowe treści dla Ciebie.
Wypełnij ankietę i zgarnij bezpłatny e-book "101 pytań o żywienie dzieci"

Nina Wojtyra, dietetyk dla dzieci

Nina Wojtyra

Jeśli podobał Ci się mój tekst - udpostępnij go proszę.

Polub mój profil na Facebooku

Privacy Policy Settings